گروه تفکر سیستمی

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰
 

عنوان مشکل/ فساد:

کیفیت پایین آموزش نظامی در دوره های سربازی

حوزه ی مشکل/ فساد:

نیروهای مسلح/ خدمت وظیفه

شرح:

به نظر می رسد یکی از دلایل اصلی الزامی بودن خدمت دوره ضرورت (علاوه بر تأمین نیروی کار ارزان قیمت برای نیروهای مسلح) آمادگی نظامی کلیه افراد ذکور ایرانی برای مواقع بحرانی کشور می باشد. به این منظور با توجه به دوره کوتاه آموزشی (حداکثر دو ماه برای آموزش نظامی عمومی و دو ماه برای آموزش رسته تخصصی) باید حداکثر دانشها و مهارتهای لازم برای یک نیروی نظامی با توجه به رسته ی خود، به وی داده شود و در پایان دوره، میزان توانمندی وی ارزیابی شود تا بتوان یک تحلیل جامع و واقع گرایانه از میزان مهارت موجود در سربازان برای استفاده در مواقع بحرانی در دست داشت. 

متأسفانه با توجه به گزارشهای رسمی و غیررسمی، در اکثر پادگانهای کشور (اعم از سپاه، نیروی انتظامی و خصوصا ارتش) کیفیت این آموزشها از هر جهت (تجهیزات آموزشی، مربیان و فرماندهان، برنامه آموزشی) کاملا ضعیف و ناکارآمد است و ارزیابی درستی نیز در پایان دوره از میزان مهارت و توانایی افراد صورت نمی گیرد. 

به جرئت می توان گفت که اکثر تجهیزات موجود در پادگان های آموزشی، برای استفاده در نبرد واقعی ناکارآمد هستند و آموزشهایی که داده میشود به گونه ای است که حتی اگر تجهیزات دفاعی نیز در اختیار فرد قرار داده شود، به احتمال زیاد حتی قادر به حفظ جان خود نیز نخواهد بود!

نمونه های بروز:

-

پیامدها:

سرخوردگی سربازان؛ 

تضعیف بنیه دفاعی کشور؛ 

اتلاف بودجه نیروهای مسلح


  • ۹۸/۰۲/۲۲
  • عبدالمهدی منتظرالقائم

آموزش

اتلاف منابع

سربازی اجباری

نیروهای مسلح

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی